yves klein (1928 - 1962) : yaman kayıhan : 08022002  
 

 


" .. Önce hiç bir şey yoktu, sonra derin bir hiçlik ve sonra da mavi derinlik."

"İyi ki resimlerimin mavilerinde gezinenerek monokromlarımı izleyenlerin
portrelerini yapabildiğim süngerler var."

"Ben uzayın ressamıyım. Soyut bir ressam değil, tam tersine figürative ve realistim.
Dürüst olmak gerekirse, uzayı boyayabilmem için kendimi uzayın o noktasına koymalıyım."

"O lightening planets and rockets
By fire and by water
Yves Klein crusader
Opposite and against all
By a single jet purifies
The space of the painting
By fire and by water
In the great flaming blaze
Of the constellated void
Yves Klein reconstructs
The virgin iris of the eye
By fire and by water
Yves Klein crusader
Passes through the blue of the flame
Original cleanser
History of the painting
O lightening suns and dew."

Andre Verdet, Mayıs l962

Bohemyalı bir ailenin oğlu olarak Fransa'nın Nice kentinde doğdu. İlk aşkı sanat değildi. Kendisi için çok önemli olan judo sporuna başladı ve çalışmalarını geliştirmek için Japonya'ya, Kodokan Judo Enstitüsü'ne gitti. 1955'de Paris'e döndüğünde Fransa Judo Federasyonu onu hiç de bir yıldız gibi kabullenmedi. Klein da ilgisini ikinci ilgi alanına, sanata yönetti. Zaten 1951'de ilk monokrom baskılarını yaparak judo yaptığı salona asmaya başlamıştı. Daha sonra kumaş boyama ve duvar kabartmaları yapmaya başladı. Yeni Gerçekçilik akımının temel temsilcilerinden olan Tinguely, Raysse ve Cesar gibi sanatçılarla dostluklar kurdu.

1957'de kendine özgü gölgeleri ile ultramarine maviler üzerinde çalışmaya başladı. Özel rengini Uluslararası Klein Mavisi (International Klein Blue - IKB) olarak tanımladı ve tescil ettirdi. Büyük bir başarı olacak ve yoğun ilgi ile karşılanacak ilk sergisini Milano'da Apollinaire Gallery'de açtı. Zero Group üyeleriyle tanıştı ve iki sünger kabartmasını imzasını oluşturan IKB ile Gelsenkirchen opera binasının fuayesi için gerçekleştirdi. 1958'de Sorbonne'da verdiği bir konferansta monokrom resimlerini Rosicrucian felsefe ile tanımlamıştı. 1960'da bu felsefe üzerine ürün vermeye devam ediyordu. Resimlerinde altın tozu kullandı ve aynı yıl bir binanın ikinci katından uçar gibi gözüktüğü 'boşluğa sıçrama'yı gerçekleştirdi. Biomorfik ve antropomorfik heykeller yaptı.

Özgün performansları bir biri ardına geliyordu. On dakika boyunca aynı notayı seslendiren ve sonra da aynı süre boyunca sessiz kalan bir orkestrayı yönetti. Bu dönemde üç çıplak kadını adeta birer fırça olarak kullanarak yerde mavilerine buluyordu. Bu performans 'Anthropometries'in ilk örneği oldu ve 'Le Vide' olarak adlandırıldı. Ateş ile resimler yaptı.

Her yaptığı kişiliğinin bir yansıması oldu ve en saf hali ile duygusallık olarak nitelendirildi. Daha sonra minimalist akımın temsilcisi olarak 20. Yüzyılın büyükleri arasında anılacaktı.

  • http://www.yvesklein.net/
  • http://www.articons.co.uk/klein.htm
  • http://www.danesegallery.com/klein/
  • http://www.lot.or.at/LOT/urbanex/txt/klein.htm
  • http://www.artincontext.org/artist/k/yves_klein/
  • http://home.sprynet.com/~mindweb/page30.htm